Starta de främre styrraketerna!


Power up forward thrusters and prepare to enter the blogosphere. Engage!

Så ska science fiction låta, eller hur? För visst låter det töntigt att skriva: "Starta de främre styrrakterna och förbered inträde i bloggosfären. Verkställ!" Eller gör det det? Kanske är det bara en fråga om vana...

I ett anfall hybris, eller kanske under inverkan av tachyonpartiklar, har jag beslutat mig för att försöka översätta engelskspråkiga sf-noveller. Inledningsvis kommer jag bara att publicera översättningar av verk utan upphovsrätt, men på sikt hoppas jag att få några samtida författare att ge mig tillstånd att översätta deras noveller.

Om du har synpunkter, förslag på noveller att översätta eller kanske rent av själv vill bidra med någon text kan du nå mig på [email protected].

Om du tycker jag har tjatat nog och bara vill läsa noveller tryck här!

Trevlig läsning!

Anders


 

 

Bilder från nasa.gov

Kommentarer
Postat av: Johan Anglemark

Eh, hur kan majoriteten av de här novellerna sakna upphovsrättsligt skydd? De här författarna har inte varit döda särskilt länge.

2012-02-14 @ 13:40:24
URL: http://fandom.se/forum
Postat av: a.p.nilsson

Samtliga noveller är mer än 50 år gamla och finns publicerade på gutenberg.org. I samtliga fall finns följande text:



This eBook is for the use of anyone anywhere at no cost and with

almost no restrictions whatsoever. You may copy it, give it away or

re-use it under the terms of the Project Gutenberg License included

with this eBook or online at www.gutenberg.org



2012-02-15 @ 18:19:31
Postat av: a.p.nilsson

Lite länge ner står följande text:



You may use this eBook for nearly any purpose

such as creation of derivative works, reports, performances and

research. They may be modified and printed and given away--you may do

practically ANYTHING with public domain eBooks. Redistribution is

subject to the trademark license, especially commercial

redistribution.

2012-02-15 @ 18:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0